Krönika i Ingenjören

Före jul blev jag tillfrågad om att skriva en krönika i Ingenjören, tidning för fackförbundet Sveriges Ingenjörer. Jag tackade ja och ägnade delar av jul och nyår åt att fundera på vad jag ville säga när jag hade framför allt yrkesverksamma ingenjörer som läsare. Till slut blev det en text om vissa problematiska konsekvenser av utvärdering och mätning.

Tidskriften finns att läsa digital på hemsidan och man får bläddra fram till sidan 26. Förutom texten finns där en nästan helfigursbild på undertecknad. Jag ser väldigt allvarlig ut. Och ganska missnöjd. Jag kan inte låta bli att fundera på i vilken utsträckning bilden påverkar läsarens uppfattning av det jag skriver. Jag vill ju inte gärna framstå som en gnällspik och bli avfärdad med just det argumentet. Mycket bättre vore förstås om bilden förmedlade en klok forskare som tänkt en del på detta och är lite bekymrad…

Författare: Nina Wormbs

Historian of science, technology and environment, Professor at KTH Royal Institute of Technology, Stockholm, Sweden